Terug

Welbevinden van het schoolpersoneel

  • Gepubliceerd:
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs

Ook voor schoolpersoneel is het belangrijk om welbevinden te ervaren. Welbevinden van de leraren en de andere medewerkers is belangrijk om opbouwend te kunnen blijven werken, zowel in de klas als met het team.

Wat is bekend over welbevinden van schoolpersoneel?

Leraren werken dagelijks in een dynamische omgeving waarbij veel van hen gevraagd wordt. Leraar zijn gaat verder dan didactisch en organisatorisch vaardig zijn, zoals de leerstof kunnen overbrengen of orde kunnen houden. Om dagelijks goed te kunnen functioneren, is het ook voor leraren belangrijk om lekker in hun vel te zitten. Het welbevinden van leraren en andere medewerkers is belangrijk om opbouwend te kunnen blijven werken, zowel in de klas als met het team. Daarnaast zorgt het ook voor veerkracht om bijvoorbeeld met ingewikkelde situaties om te gaan. Hierbij is het minstens zo belangrijk om binnen het team aandacht te hebben voor elkaars welbevinden, als dat er vanuit de directie voldoende aandacht voor is.

Goede hulp en ondersteuning vanuit het bestuur of de organisatie is eveneens van groot belang. Onder andere training gericht op specifieke onderwerpen, zoals groepsdynamiek, straatcultuur, aandacht en concentratie. Ook praktische randvoorwaarden horen hierbij. Bijvoorbeeld tijd en gelegenheid om materialen te maken, lessen anders in te richten, ervaringen uit te wisselen met andere scholen en de samenwerking versterken met ouders, kernpartners en de gemeente. 

Overzicht van kennis uit onderzoek

Lees een overzicht van wat we weten uit onderzoek.

  • Welbevinden van het schoolteam

    Hogeschool Viaa

    Personeel werkend in het onderwijs heeft een helder perspectief nodig om het vol te kunnen houden. De school is een sociale ontmoetingsplek, waar persoonlijk contact en interactie essentieel zijn om het onderwijsproces…
      PO VO

Handvatten uit onderzoek

Wil je zelf aan de slag met welbevinden van schoolpersoneel? Onderstaande handvatten helpen je op weg. Allemaal zijn ze onderbouwd met kennis uit onderwijsonderzoek.

  • Hoe houd je jezelf gezond als professional?

    Nederlands Jeugdinstituut

    Tips om mentaal en lichamelijk gezond te blijven als jeugdprofessional. De site bevat links naar onderzoek en tools bruikbaar voor de praktijk.
    PO VO
    Lees verder bij NJI
  • Preventief werken aan sociaal emotionele ontwikkeling en welbevinden

    Pharos & Trimbos-instituut

    Handreiking voor leraren in po en vo, met concrete handvatten om preventief bij te dragen aan sociaal emotionele ontwikkeling en welbevinden, zowel van de leerlingen als van de leraren zelf.
    PO VO
    Lees verder bij Pharos
  • Welbevinden op School: Informatie voor scholen

    Pharos & Trimbos instituut

    Achtergrondinformatie en praktijkvoorbeelden van scholen die met het thema aan de slag zijn gegaan. Een onderdeel hiervan is scholing voor leraren.
    PO VO
    Lees verder bij Trimbos instituut

Praktijkvoorbeelden

Waar moet je op letten wanneer je zelf aan de slag gaat met welbevinden van schoolpersoneel? Onderstaande praktijkvoorbeelden zijn ter illustratie en geven inzicht in onderbouwde en vernieuwende werkwijzen en interventies.

  • Cals College Nieuwegein

    VO-Raad

    Praktijkvoorbeeld over de schoolbrede implementatie van formatief leren en werken, zowel op het niveau van leerlingen als leraren.
    VO
    Lees verder bij voortgezetleren.nl

Antwoorden op vragen uit de praktijk

De Kennisrotonde is een uniek loket voor de beantwoording van jeugd- en onderwijsvragen met kennis uit onderzoek. Onderstaande vragen zijn eerder gesteld over dit thema.

  • Welke grootte van leerkrachtenteams draagt bij aan meer werktevredenheid van leerkrachten?

    PO

    Werktevredenheid van leerkrachten lijkt vooral samen te gaan met werkomstandigheden op school en de samenstelling van het leerkrachtenteam. Eenduidige uitspraken over welke teamgrootte bijdraagt aan werktevredenheid zijn niet mogelijk, omdat onderzoek hiernaar ontbreekt. Scholen kunnen het best streven naar een goede match tussen leerkracht, team en werkomstandigheden, gericht op het beoogde onderwijs op maat.

    Lees meer

  • Wat is het effect van stress van leraren op hun functioneren en op het leren van leerlingen?

    PO VO MBO

    Stress bij leraren beïnvloedt hun manier van lesgeven, de mate waarin ze sympathie kunnen tonen, de uitoefening van hun rol als leraar en de omgang met leerlingen. Emotioneel uitgeputte leraren zijn minder in staat om de klas effectief te managen en een kalme en gestructureerde leeromgeving te creëren. Als leraren zich minder betrokken voelen, kunnen hun leerlingen zich ook minder verbonden gaan voelen met de school, wat kan leiden tot slechtere leerresultaten.

    Lees meer

  • Welke invloed heeft de verdeling van de onderwijstijd over de schoolweek en over het schooljaar op individuele leerkrachten?

    PO

    Wanneer leerkrachten meer vrijheid krijgen om hun rooster zelf in te vullen, kan dat leiden tot meer arbeidstevredenheid, minder werkdruk en minder verzuim. Een andere verdeling van de onderwijstijd vraagt evenwel meer van scholen, zowel op organisatorisch als op didactisch gebied. De invloed van de verdeling van onderwijsuren op leerkrachten en op de schoolorganisatie is nauwelijks onderzocht. Wel is bekend dat leerkrachten het continurooster vaak als taakverzwaring ervaren, vooral door toezichttaken tussen de middag.

    Lees meer

Stel jouw vraag

Verder verdiepen op dit thema

Hieronder vind je een selectie van uitgebreide handboeken, wetenschappelijke studies en andere verdiepende kennisbronnen. 

  • Podcast Jan Jaap Hubeek: Werkgeluk leraren

    Jan Jaap Hubeek

    Podcast over het werkgeluk van leraren. De oprichter van Klassewerkplek legt uit welke factoren bijdragen aan het werkgeluk.
    PO VO
    Beluister bij Jan Jaap Hubeek

Mogen we je iets vragen?

Ga je deze informatie gebruiken in het onderwijs?
Wat vind je van de leesbaarheid van deze pagina?
In welke onderwijssector werk je?

Wil je nog iets anders kwijt? Laat het ons weten via het feedback-formulier.

Privacyverklaring

Wij gaan zorgvuldig om met persoonsgegevens. Lees hierover meer in onze privacyverklaring.

Mede mogelijk gemaakt door