Tutoring door onderwijspersoneel

Tutoring door onderwijspersoneel

Primair en voortgezet onderwijs

Intensieve begeleiding, gericht op leerlingen met leerachterstanden, noemen we tutoring. In Nederland wordt tutoring meer en meer toegepast, één op één of in kleine groepen. Inmiddels zijn er goede voorbeelden uit de onderwijspraktijk en bruikbare tools op basis van wetenschappelijke kennis.

Wat is bekend over tutoring door onderwijspersoneel?

Tutoring door onderwijspersoneel is een van de meest effectief bewezen interventies om prestaties bij taal en rekenen/wiskunde te verbeteren, bij leerlingen die moeite hebben met deze vakken. Hoe intensiever de tutoring, des te groter het resultaat. Intensieve tutoring kan leervertragingen grotendeels wegwerken. Welke varianten zijn er en waar moet je op letten bij de uitvoering?

Lees een overzicht van wat we weten uit onderzoek

Handvatten uit onderzoek

Wil je zelf aan de slag met tutoring door onderwijspersoneel? Onderstaand handvat helpt je op weg. Dit handvat is onderbouwd met kennis uit onderwijsonderzoek.

Vragen uit de onderwijspraktijk

De Kennisrotonde is een uniek loket voor de snelle beantwoording van vragen uit en over het onderwijs. Over dit thema zijn nog niet eerder vragen gesteld. Heb jij een vraag? Stel hem aan de Kennisrotonde.

Nu: extra snel antwoord op jouw kennisvraag

Krijg extra snel antwoord op jouw vraag over kansrijke interventies om vertraging door de Coronamaatregelen in te lopen.

Onderwijsprofessionals staan aan het roer
Onderwijskennis.nl bundelt thematisch kennis uit onderzoek over kansrijke interventies om leerachterstanden in te lopen. Het overzicht biedt echter geen handreiking voor welke interventie scholen zouden moeten kiezen. Bij deze keuze staan onderwijsprofessionals zelf aan het roer. Zij kunnen het beste inschatten welke interventies passen bij het onderwijs dat al wordt aangeboden en weten het beste wat leerlingen nodig hebben.

Aanvankelijk staat op Onderwijskennis.nl een aantal interventies uitgelicht die op korte termijn relevant zijn. Om te ondersteunen bij een duurzame investering in onderwijsontwikkeling, volgt later meer kennis met langetermijnperspectief. Ook wat niet effectief is, komt aan de orde.