Terug

Tutoring door onderwijspersoneel

  • Gepubliceerd:
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs

Intensieve begeleiding, gericht op leerlingen met leerachterstanden, noemen we tutoring.

Wat is bekend over tutoring door onderwijspersoneel?

In Nederland wordt tutoring meer en meer toegepast, één op één of in kleine groepen. Inmiddels zijn er goede voorbeelden uit de onderwijspraktijk en bruikbare tools op basis van wetenschappelijke kennis. 

Tutoring door onderwijspersoneel is een van de meest effectief bewezen interventies om prestaties bij taal en rekenen/wiskunde te verbeteren, bij leerlingen die moeite hebben met deze vakken. Hoe intensiever de tutoring, des te groter het resultaat. Intensieve tutoring kan leervertragingen grotendeels wegwerken. Welke varianten zijn er en waar moet je op letten bij de uitvoering?

Overzicht van kennis uit onderzoek

Lees een overzicht van wat we weten uit onderzoek.

  • Tutoring door onderwijspersoneel

    Sardes

    Eén-op-één tutoring of tutoring in een kleine groep is één van de meest effectief bewezen interventies om taal en rekenen/wiskunde op een hoger niveau te krijgen bij leerlingen die moeilijkheden ondervinden.
      PO VO

Handvatten uit onderzoek

Wil je zelf aan de slag met tutoring door onderwijspersoneel? Onderstaand handvat helpt je op weg. Dit handvat is onderbouwd met kennis uit onderwijsonderzoek.

  • Praktijkkaart: tutoring

    Education Lab

    Twee programma's voor tutoring worden beschreven: High Dosage Tutoring en REACH. Ontdek met deze praktijkkaart welk programma het beste bij jouw school past.
    PO
    Download van Education Lab

Voorbeelden uit de praktijk

Waar moet je op letten wanneer je zelf aan de slag gaat met het vormgeven van tutoring door onderwijspersoneel? Onderstaande praktijkvoorbeelden zijn ter illustratie en geven inzicht in onderbouwde en vernieuwende werkwijzen en interventies.

  • Praktijkvoorbeeld over het werken met Bouw!

    Didactief

    Bouw! is een interventie voor leerlingen met leesproblemen, waarbij een tutor hen begeleid bij het oefenen via de computer. Lees op pagina 6 over de ervaringen van basisschool het Gein in Amsterdam.
    PO
    Download van Didactief
  • Success for All - Tutoring bij het leren lezen

    Success for All Nederland

    Ongeveer 20% van de leerlingen in het po heeft moeite met het leren lezen. Voor hen is tutoring onder begeleiding van een volwassen tutor geschikt. Leer hier meer over dit tutoringprogramma.
    PO
    Bekijk de video
  • Bridge High Dosage Tutoring op een Amsterdamse basisschool

    Stichting The Bridge learning Interventions

    High Dosage tutoring wordt op verschillende plaatsen in Nederland toegepast. Lees hier hoe een basisschool in Amsterdam deze vorm van tutoring inzet.
    PO
    Lees verder bij Stichting The Bridge

Antwoorden op vragen uit de praktijk

De Kennisrotonde is een uniek loket voor de beantwoording van jeugd- en onderwijsvragen met kennis uit onderzoek. Onderstaande vragen zijn eerder gesteld over dit thema.

  • Op welke manier kan een basisschool remedial teaching effectief en efficiënt inzetten?

    De belangrijkste factor voor effectieve remedial teaching is de kwaliteit van de (extra) ondersteuning en instructie die leerlingen krijgen. Een hiervoor gekwalificeerde leerkracht bereikt betere resultaten dan een vrijwilliger. Scholen kunnen remedial teaching het beste inzetten door regelmatig korte sessies aan te bieden. Daarnaast is van belang om al op jonge leeftijd met remedial teaching te starten. Vroege signalering van een leerachterstand kan problemen op langere termijn voorkomen. Remedial teaching heeft meer en sneller effect op geletterdheid dan op rekenen.

    Lees meer


Mogen we je iets vragen?

Ga je deze informatie gebruiken in het onderwijs?
Wat vind je van de leesbaarheid van deze pagina?
In welke onderwijssector werk je?

Wil je nog iets anders kwijt? Laat het ons weten via het feedback-formulier.

Privacyverklaring

Wij gaan zorgvuldig om met persoonsgegevens. Lees hierover meer in onze privacyverklaring.

Onderwijsprofessionals kiezen op basis van kennis en ervaring 
Onderwijskennis.nl bundelt kennis uit onderzoek over de effectiviteit van aanpakken en werkwijzen in het onderwijs. Onderwijskennis.nl adviseert echter niet welke aanpakken scholen zouden moeten kiezen. Deze keuze is de verantwoordelijkheid van de onderwijsprofessionals zelf. Zij beoordelen op basis van hun kennis en ervaring welke aanpakken het beste passen bij het onderwijs dat zij geven.